tiistaina, heinäkuuta 26, 2016

Hyvät löydöt

Nyt on pitkästä aikaa sen verran kivoja kirppislöytöjä, että ansaitsevat tulla esitellyksi blogissakin. Kynnys kirpparilöytöjen(kin) kanssa on nykyään jostain syystä niin korkea, että moni löytö ei ikinä pääse esille ja onhan siinä ehkä "hitusen" syynä sekin, että kirppistelyt ovat olleet aika harvassa sanotaanko vuoden verran, jopa parin. Nyt kun meidän kylille avattiin uusi kirppis, on siellä tullut ahkerasti käytyä ja oikein kelpo löytöjäkin on tehty. Käly osti Valinten Tatti-lampun tosi edullisesti ja itselleni mukaan on tarttunut lähinnä vaatteita ja autoja pojalle, mutta myös kaunis vanerinen matkalaukku, peltinen säilytyslokerikko, rottinkiset kukkapöydät jne. Yliveto löytö kuitenkin ovat neljä vanhaa Domus-tuolia, jotka tänään löysivät tiensä meille. Pinnatuolit siirtyivät keittiöön ja Domukset tulivat ruokahuoneen pöydän ympärille. Ovat mittasuhteiltaan siihen aivan täydelliset - ja ihanat <3 Sisustusintokin nostaa taas päätään pitkän hiljaiselon jälkeen. Pää on vaihteeksi täynnä kylpyhuonepohdintoja (niistä lisää myöhemmin) ja muutakin rymsteerausta on tässä vähän mielessä...



Ihanaa helleviikon jatkoa!

P.S. Tänään tuli muuten täyteen neljä vuotta siitä, kun tehtiin kaupat tästä asemasta. Ja pieni pirpanakin täytti jo puoli vuotta. Näin se aika menee... :)
SHARE:

perjantaina, heinäkuuta 15, 2016

Laiskan kastelijan laatikot

Kaupallinen yhteistyö: Orthex Group

Taidan olla auttamattomasti myöhässä tämän postaukseni kanssa, sillä kaikillahan kesäkukat ovat kukkineet terasseilla ja parvekkeilla jo hyvän tovin, eikö vain? Jos paikalla on joku mattimyöhäinen, joka vielä harkitsee terassilaatikoiden hommaamista ja niiden täyttämistä kukilla tai jos katselet vanhoja, kulahtaneita parvekelaatikoitasi sillä silmällä, että ne voisi jo uudistaa, pidäpäs mielessä Epoque terassilaatikko!

Epoque-terassilaatikot (klik) ovat Orthex Groupin valmistamia kestokastelulaatikoita, jotka ovat 100% uusiomuovia. Nerokas mittatikku kertoo kastelutarpeen ja isoon vesisäiliöön mahtuu reilustikin vettä. Nämä ovat meikäläiselle aivan täydelliset kasvilaatikot, sillä kesäkukkien kasteleminen on mulle jotenkin vaan niin hirveän vastenmielistä puuhaa :D Keittiöpuutarhaa ja kasvihuoneen kasveja kastelen oikein mielelläni, mutta kesäkukat ovat pakkopullaa. Olenkin analysoinut itseäni tänä kesänä ja todennut, että en oikeastaan ole koskaan ollut ”kesäkukkaihminen”. Kukkien ostaminen pelkäksi koristeeksi vain pariksi kuukaudeksi sotii ilmeisesti joitain perusperiaatteitani vastaan. Kasveista pitää saada hyöty tai sitten niiden täytyy olla ikuisia ;) Tämän analyysin pohjalta tajusin, että ensi kesänä jätänkin pelargonit ja ulkomuratit ihan suosiolla kauppaan ja ostan laatikoiden täytteeksi paljon ihania yrttejä! Rakastan kuitenkin eniten vihreää/viherkasveja ja kukkivathan ne yrtitkin, jos kukkia kaipaa.

Vanhat terassilaatikkoni olivat ihan hirveät eli nämä Orthexin lähettämät Epoquet tulivatkin todella tarpeeseen. Terassin ilme muuttui kulahtaneesta kasarista oikein tyylikkääksi uusien mustien laatikoiden myötä. (Tai niin tyylikkääksi kuin se epämääräisten kesäkukkasekoitusteni kanssa vaan voi olla. Joku floristi voisi saada sätkyn tästä kukkamixistä…) Mukana oli laatikoiden kiinnityskoukut, jotka saivat asentajalta positiivista palautetta tukevuudestaan. Olivat kuulemma vähän eri sorttia kuin ne edelliset rimpulat... Koukkujen täytyykin olla kestävät, sillä kun vaikkapa tuommoisen 80 cm leveän kestokastelulaatikon täyttää vedellä ja mullalla, on painokin sen mukainen. Hyvä että terassin kaiteet kestävät, heh ;)





Epoque-laatikoiden ansiosta minun ei ole tarvinnut kastella kukkia etenkään näillä keleillä kuin kerran parissa viikossa. Siitä jos mistä nautin! Huoletonta kesäkukkailua ja kikkailua :) Ensi kesän yrttiviljelmiäni todellakin jo odotan. Suunnittelu täytyy aloittaa hyvissä ajoin, sillä neljään Epoque-laatikkoon mahtuu yrtti jos toinenkin :)

Ai niin, jos siellä nyt oikeasti on joku jolle kesä alkaa heinäkuussa ja silloin vasta tulee hommattua myös ne kesäkukat parvekkeelle tai terassin kaiteelle, niin ei huono homma ollenkaan. Heinäkuu on tarjoushaukoille mitä parhainta aikaa puutarhoilla ja taimistoilla. Viime vuonna ostin heinäkuun puolivälissä puutarhan alesta niin komeat amppelit, että ne olisivat kukkineet varmaan pakkasten tuloon asti - jos vaan olisin jaksanut niitä kastella... ja lannoittaa :D



Yhteistyössä
 Orthex Group
SHARE:

tiistaina, heinäkuuta 05, 2016

Pihatunnelmissa

Tänään meille saapui sadetta ja ukkonenkin jyrähteli hieman. Lähipäivienkään sääennusteessa ei taida olla juuri hurraamista. Tähän asti onkin ollut oikein passelia keliä. En tykkää helteestä, joten parinkympin paikkeilla huiteleva keli on minulle mitä parhain. Joinain päivinä (olikohan se viime lauantai vai sunnuntai?) ilma oli jopa niin trooppinen, että uskaltauduin heittämään talviturkin. Elämä on muuten ollut varsin pihavoittoista. On vietetty aikaa patiolla, loimutettu lohta, paistettu muurinpohjalettuja ja tietysti grillattu paljon. Jännä kuinka tuommoinen pihapatio vetää puoleensa ihan eri lailla kuin vaikkapa nurmikolla olevat pöytä ja tuolit. Talon terassikin on jäänyt aivan paitsioon. Noh, se onkin liian kapea ja kuuma :) Patiolla sen sijaan on tilaa hengittää ja tuuli puhaltaa mukavasti. Liialta paahteelta suojaa iso aurinkovarjo. Pitävämpää katosta en ole kaipaillut juuri muuten kuin että joskus olisi kiva jättää tuoleihin pehmusteet ja peitot sun muut paikoilleen. Nyt ne täytyy aina roudata varastoon kastumisen varalta. Niinpä tuoleissamme ei pehmusteita kovin usein nähdäkään. Liian vaivalloista... ;)

Pihallamme on nyt aika kivasti oleskelualueita. Minusta on tärkeää, että on erilaisia paikkoja, joihin voi istahtaa hetkeksi fiilistelemään. Ikivanha Varax-pihakeinu kaivettiin tänä keväänä monen vuoden jälkeen varastosta. Olin tosi iloisesti yllättynyt, kun eri malleihin myydään edelleen pehmusteita ja kattoja. Pehmusteet tulivatkin heti käyttöön, sillä vanhat olivat niin järkyt, mutta katto menettelee vielä, joten en ole raaskinut ottaa uutta kattoa käyttöön. Muuten nuo valkoiset puutarhakalusteet eivät enää yhtään puhuttele, mutta menkööt tuommoisena omana ryhmänään terijoen salavan muodostamassa "lehdossa" ;) 

Mangoldi, jota nyt ensimmäistä kertaa viljelen, kasvaa ihan huikeaa vauhtia! Keräsin pienen saunavihdan kokoisen kimpun tavaraa ja tein mangoldi-vuohenjuusto-broilerilasagnea. Ei ollenkaan pöllömpi tämä mangoldi =) Ideoita ja reseptejä otetaan ilolla vastaan!


Satoa & suloista viikon jatkoa!


SHARE:

torstaina, kesäkuuta 30, 2016

Kuka nää kaikki oikein syö...?

Hups, jopas sitä taas vierähtikin aikaa sitten viime kerran. Täällä on otettu aika lailla rennosti lomailun merkeissä. Tai no, jotkut lomailevat ja jotkut purkavat.  Meillä alkoi niin sanotun perähuoneen remontti ja asemapäällikkö antaa tälläkin hetkellä lastulevyille, ysäri-mäntypaneleille, styroksille (!) ja villalle kyytiä. Pihalle lähti muuten tämän talon vihoviimeinen muovimattokin - oikein trendikäs marmorikuvioinen sellainen ;D Tuon katastrofihuoneen tyhjäksi saaminen oli jo itsessään viikon homma ja nyt onkin keittiö aika täynnä, kun siellä on kaikkea ylimääräistä kamaa kuten arkkupakastinta, kuivausrumpua, vaatehyllyä ja vaipanvaihtopistettä... Lähemmäs neljä vuotta ilman mm. kunnollista vaatesäilytystä on aika pitkä aika, joten olen kuulkaas tosi iloinen, kun tuo perähuone saadaan vihdoin kuntoon. Toivottavasti pian ;)




Keittiöpuutarhan viljelykset kasvavat ihan silmissä. Päällimmäisenä kysymys: "Kuka nää kaikki oikein syö?" Toisena toteamus: "Tulipas istutettua tiheään...". Kaikki näyttävät voivan niin kovin hyvin noissa viljelylaatikoissa. Noh, kyllähän niihin pari pussia kekkilää menikin. En pysynyt enää laskuissa kuinka monta multapussia kaikenkaikkiaan ostin, kun perustin tuon keittiöpuutarhan ja  kasvihuoneen sekä kasvihuoneen taakse pari viljelylaatikkoa ja pation viereen kukka- ja yrttialueet. Monta (=vähintään viisikymmentä)! Tuommoiseen kaksikerroksiseen lavakaulukseen uppoaa helposti viisi viidenkymmenen litran multasäkkiä, eikä tee edes tiukkaa. Mutta kylläpä ne nyt sitten viheriöivätkin ja on niitä kiva vaan vaikka katsella. Vihreä on kaunista :) Salaatin sekaan istutin Lidlin Cottage garden -kukkapussin, joka näyttää nyt valtaavan koko laatikon. Eipä tullut mieleen, että voisivat kasvaa noin isoiksi vaikka metrin mittaisista kukista pussin kyljessä jotain kyllä saatettiin mainita... ;) 

Ylläolevassa kuvassa ovat Viherlassilasta ostamani rungolliset kartiovalkokuuset, joiden juurelle istutin vanhat ruohosipulit ja iisopit. Lisäksi vähän timjamia, minttua ja oreganoa... Yrtit ovat minusta niin kauniita, että ensi vuonna taidan korvata niillä kokonaan kesäkukat.

Kasvihuoneen takana olevaan lavakaulukseen istutin eilen vihdosta viimein lehtikaalit. Olen pantannut niitä kasvihuoneessa, mutta nyt kun lehtiin alkoi ilmestyä reikiä, oli aika heittää ne pihalle. Nähtäväksi jää menevätkö kaalit kirppojen suuhun kokonaan vai saadaanko niistä herkkua omaan ruokapöytään.

Istutuspuuhissa joudun pitämään hanskoja, kun mulla on yleensä apulaisena tuo juuri viisi kuukautta täyttänyt typykkä. Multasormin on vähän ikävä tarjoilla tuttia suuhun tai ottaa syliin. Siksipä hanskoja on melkein joka nurkalla ja tuntuu ettei niitä sittenkään ole tarpeeksi. Sain Tegeralta laadukkaat puutarhahanskat sekä paksut ruusupensaiden leikkaamiseen tarkoitetut mokkanahkahanskat ja nyt kelpaa taas möyhiä multaa, kitkeä penkkejä ja leikata ruusuja. Hervoton ruusupuskamme onkin jo kovasti trimmauksen tarpeessa.

Pölyttäjillä on pihalla nyt kissanpäivät, kun valtava ruusupuska on täynnä kukkia, kurjenpolvet ja tarha-alpit kukkivat kilpaa ja nurmikko on yhtä valtavaa apilakenttää. Kävellessä täytyy varoa, ettei talloisi mehiläisiä. Pionit kukkivat tänä vuonna minusta aiemmin kuin viime vuonna (viime vuonna muistaakseni loppukuusta, tänä vuonna jo pari viikkoa sitten). Parisenkymmentä pionin kukkaa ovat ilahduttaneet kovasti ja surutta olen niitä ottanut maljakkoonkin ilokseni. Nautin niistä sisällä ehkä vielä enemmän kuin ulkona. Jännä nähdä kukkivatko kälyltä saadut ikivanhat pionijuurakot ensi kesänä.

Omalla apilanurmella on ihana käydä jätskieväsretkellä... kunhan muistaa varoa mehiläisiä, ja  ärsyttäviä kukkakärpäsiä, joilla myös taitaa olla joku "sesonki" meneillään ;)

Ihania, jätskinmakuisia kesäpäiviä sinne myös <3
SHARE:

perjantaina, kesäkuuta 17, 2016

Keittiö siistiksi!

Kaupallinen yhteistyö: Orthex Group


Keittiömme vietti taannoin vuosipäivää. Reilu vuosi tässä keittiössä on tullut täyteen ihan huomaamatta. Hetkeäkään ei ole kaduttanut keittiön siirto isompaan tilaan ja se, kuinka kauan keittiötä rakennettiin, on enää vain hauska, ajan kultaama muisto :) Keittiö on ollut toimiva, ihana, persoonallinen, uniikki ja kaikinpuolin mieluisa. Oikea unelmien täyttymys. Ainoa juttu mikä ihmetyttää ja ärsyttää on, että ihan samalla lailla se tämäkin keittiö sotkeentuu kuin vanha. Heh ;) Vaikka tasotilaa olisi kuinka, meidän perheellä on taipumuksena se täyttää. Välillä keittiö näyttää siltä kuin pommi olisi siellä räjähtänyt, kun joka ainoa taso ja pöytä tursuaa tavaraa. Itselläni on vielä paha taipumus ”siivota kaappeihin” eli pistän tavarat ja roinat (joiden paikka voisi olla vaikkapa roskiksessa!) laatikoihin jemmaan. Älytöntä. Laatikot ovatkin keittiömme häpeäpilkku ja yleensä kuiva-ainelaatikot ovat näyttäneet tältä...

Apua laatikoiden siistimiseen sain Orthexilta (klik), joka lähetti minulle kivan setin Gastromax-säilytysrasioita. Hetki meni itseäni keräillessä ja innostuksen puuskaa odotellessa ja eilen se viimein iski. Liekö sadepäivä tehnyt tehtävänsä, mutta hillitön siivousinto vyöryi ylitseni ja keittiö oli laitettava taas kuosiin.

Laatikot ovat nyt järjestyksessä ja muutenkin on siistiä - ainakin hetken. Vaikka ostin eilen lisää kuivatarvikkeita, kaikki mahtuivat laatikoihin ja tilaakin jäi. Aika jännä... :)

Suorakulmaiset Gastromax-rasiat ovat varsin tyylikkäitä ja toimivia. Ne pinoutuvat päällekkäin ja neljä eri kokoa tuntuvat kaikki sopivilta. Meillä rasioihin meni riisit, pastat, siemenet ja murot. Mukana oli myös kaksi jääkaappirasiaa, joita voi käyttää myös eväsrasioina. Noihin laitoin nyt hapankorppuja ja näkkärien jämät, mutta myöhemmin taidan ottaa ne jääkaappikäyttöön mm. leikkeleille. Rasioiden ja kansien läpinäkyvyys auttaa näkemään sisällön heti ja erillisiä nimilappuja ei tarvita. Kätevää.





Viimeviikkoinen kirppariostos pääsi keittiöön pienemmän teak-senkin tilalle. Tätä senkkiä kyttäsin kirpparilla kevään ajan. Hinta oli alkuunsa parisen sataa, joka tuntui vähän turhan korkealta. Joka kerta kun kävin kirpparilla, hintaa oli vähän laskettu. Viime viikolla oltiin tultu jo alle satasen, joten rohkenin jättää senkistä itseäni miellyttävän tarjouksen. Kaupat syntyi :) Tarkoitus on viedä senkki yläkerran työhuoneeseen, jonka remontti on vielä vaiheessa, mutta tämä on niin kiva kyllä tässä keittiössäkin, että taidan jatkaa senkkimetsästystä vielä niin kauan, että vastaava löytyy myös yläkertaan. Senkkejä(kään) ei voi koskaan olla liikaa, vai mitä? :)

Yhteistyössä
 Orthex Group

***

Orthex 60 vuotta!
Pohjoismaiden johtava muovisten käyttötavaroiden valmistaja Orthex Group on tarjonnut oivalluksia kuluttajien arkeen jo 60 vuotta.

Osallistu Orthex 60v-kesäkisaan facebookissa (klik)!
SHARE: